Program Homologasi Perlumbaan FIM untuk helmet kini mempunyai kaedah ujian ciri-ciri terbaru dan menetapkan lebih banyak keperluan inovatif yang harus dipenuhi, selain pematuhan dengan piawaian antarabangsa. Homologasi ini akan menjadi prasyarat mandatori untuk bertanding dalam acara FIM, bermula dengan perlumbaan di litar pada tahun 2019.
FIM juga berharap bahawa protokol ujian baharu ini akan menjadi inspirasi untuk disiplin selain daripada kegunaan dalam litar, dan menyusun piawaian antarabangsa untuk ujian helmet di jalan raya.
Ini termasuklah ujian kesan obliks atau serong dilakukan untuk menilai sifat geseran permukaan topi keledar yang boleh mengakibatkan kecederaan pecutan putaran. Ujian impak obliks untuk topi keledar motosikal meniru impak ketika jatuh dari motosikal ke permukaan jalan atau pun cermin hadapan kereta.
Sudut kepala yang disasarkan jatuh secara menegak untuk memberi kesan kepada permukaan keras atau permukaan yang boleh berubah bentuk. Titik sentuhan impak pada topi keledar, dan halaju menegak dan mendatar, boleh diubah, manakala pecutan linear dan kesan putaran pada kepala diukur.
Untuk pemahaman lanjut, saksikan video di atas yang dikeluarkan
oleh Program Penilaian dan Penarafan Topi Keledar atau SHARP yang
mengawal selia pengeluaran helmet di UK.
No comments:
Post a Comment