Paparan kod ralat atau error code sebenarnya bukanlah sesuatu yang negatif namun memberikan maklumat terkini berkenaan enjin anda dan masalah yang dihadapi juga dapat diketahui dikenalpasti dengan tepat atau beroperasi tidak cekap.
Motosikal kini lebih cenderung untuk dikeluarkan dengan dibekalkan sistem suntikan bahan api elektronik, juga dikenali sebagai EFI. Anda kini boleh mendapati EFI pada semua jenis motosikal, kian setiap pengeluar sedang beralih ke sistem EFI ini.
Terdapat beberapa sebab yang mendorong trend ini, tetapi kebanyakannya yang paling utama ialah adalah untuk peningkatan prestasi dan mematuhi peraturan-peraturan pelepasan bahan cemar ke udara yang semakin meningkat.
Komponen sistem suntikan bahan api motosikal boleh dipercayai dan diharapkan untuk memberi kihidmat yang panjang, tetapi bahagian-bahagiannya masih boleh haus, atau gagal awal. Apabila kegagalan berlaku proses untuk diagnosis dan pembaikan boleh kelihatan menakutkan, tetapi dalam kebanyakan kes ia mungkin hanya wayar longgar, ataupun sensor gagal.
Sensor yang paling biasa rosak atau gagal adalah sensor kedudukan pendikit, atau Throttle Position Sensor untuk pendek. TPS memberitahu ECU (unit kawalan enjin) ataupun kadangkala digelar ECM (modul kawalan enjin) di mana terdapat injap kekupu (butterfly valve) pengambilan udara berada dalam kedudukan dari tertutup sepenuhnya sehinggalah terbuka luas. Maklumat ini digabungkan dengan data dari sensor lain, membolehkan ECM untuk megukur secara tepat jumlah bahan api yang disembur dari penyuntik. Sebab utama kegagalan TPS hanyalah kegunaan biasa, kerana ia bergerak setiap kali anda menekan atau mengilas pendikit, dan akhirnya ia akan haus. Biasanya kerosakan itu akan dijumpai pada satu tempat tertentu pada pendikit, daripada beroperasi pada kedudukan itu berulang kali. Kegagalan ataupun kerosakan TPS sering berlaku (kita ambil contoh dari kereta sebagai pengetahuan) pada kereta yang melahu dengan enjin hidup tetapi tidak bergerak seperti kereta yang sering terperangkap dalam kesesakan, dan juga teksi. Kereta sebegini sering mengalami kerosakan atau kegagalan TPS pada kedudukan enjin melahu itu. Walaupun enjin melahu dan pendikit seakan tidak bergerak, injap kekupu di dalam TPS sebenarnya masih bergerak walaupun hanya amat sedikit, dan akhirnya ia menjadi haus dan gagal. Getaran dan kesan alam sekitar juga boleh menyebabkan kerosakan dan kegagalan. Getaran semulajadi enjin V-Twin, atau kenderaan yang sering berada di jalan yang berhabuk juga mempercepatkan kerosakan TS ini.
Berikut dipaparkan beberapa kod kegagalan yang digunakan pada motosikal kini.
Yamaha FZ150i
Kod 12 : Crankshaft Postion Sensor (tidak ada isyarat normal yang diterima daripada sensor ini)
13 : Intake Air Pressure Sensor (litar terbuka atau litar pintas)
14 : Intake Air Pressure Sensor
15 : sensor kedudukan pendikit TPS (litar terbuka atau litar pintas)
16 : sensor kedudukan pendikit TPS (tersekat atau melekat)
21 : Coolant Temperature Sensor (litar terbuka atau litar pintas)
22 : Sensor suhu udara masuk
30 : Lean Angle Sensor (buruk atau rosak)
33 : Ignition Coil
39 : Fuel Injector (litar terbuka atau litar pintas)
41 : Lean Angle Sensor
44 : ralat pembacaan dan penulisan pada E2PROM
46 : bekalan kuasa ke sistem fuel injection tidak normal
50 : Kerosakan memory ECU
Kawasaki D-Tracker 250
11 : Sensor pendikit utama tidak berfungsi
12 : Sensor tekanan udara masuk tidak berfungsi
13 : Sensor suhu udara masuk tidak berfungsi
14 : Sensor suhu air masuk tidak berfungsi
21 : Sensor crankshaft tidak berfungsi
24 : Sensor kelajuan tidak berfungsi
31 : Sensor kedudukan motosikal tidak berfungsi
32 : sensor subthrottle tidak berfungsi
33 : Sensor oksigen tidak aktif
41 : Injector tidak berfungsi
46 : geganti (relay) pam bahan api tidak berfungsi
51 : Koil pengapian tidak berfungsi
56 : Relay kipas radiator tidak berfungsi
62 : penggerak reed subthrottle tidak berfungsi
64 : Injap pengganti udara tidak berfungsi
67 : Pemanas sensor oksigen tidak berfungsi
Honda CBR 250R
1 : MAP sensor
7 : ECT Sensor
8 : Throttle Position Sensor
9 : IAT Sensor
12 : Injector
21 : O2 sensor
29 : IACV (Idle Control Valve) Sensor
54 : Bank Angle Sensor
Yamaha (am - semua model)
12 : Crankshaft position sensor
13 : Pengambilan air pressure sensor
14 : Saluran intake air pressure sensor
16 : TPS tersekat
21 : Coolant temperature sensor
22 : sensor udara kemasukan
30 : Motosikal terjatuh
33 : Primary ignition coil
39 : System elektrik fuel injector
41 : Lean angel sensor
44 : Proses pembacaan atau penulisan pada EPROM
46 : Aliran elektrik ke system FI tidak normal
50 : Kerosakan pada memori ECU
Suzuki (am - semua model)
12 : CKP sensor
13 : IAP sensor
14 : TP sensor
15 : ET sensor
21 : IAT sensor
23 : TO sensor
24 : Ignition Koil
32 : Fuel injection
40 : ISC valve
42 : Ignition switch
44 : ho2 sensor
Honda (am - semua model)
1 : Sensor MAP (Manifold Absolute Pressure)
7 : Sensor EOT / ECT (Engine Oil / Coolant Temperature)
8 : Sensor TP (Throttle Position)
9 : Sensor IAT (Intake Air Temperature)
12 : Sensor Injektor
21 : sensor O2 (Oxigen sensor)
29 : Sensor IACV (Intake Air Cut Valve)
33 : ECM (Engine Control Module)
54 : Sensor BAS (Bank Angle Sensor)
Honda Step 4
7 : Engine Oil Temperature / Engine Coolant Temperature
8 : Throttle Position Sensor
12 : Injector
21 : O2 sensor
33 : Engine Control Module (ECM)
No comments:
Post a Comment