Malah "kereta kuda roda tiga" mula dicipta pada abad ke-19 lagi. Tetapi walaupun jentera tiga roda selalu menjadi kompromi ganjil antara kestabilan dan keselamatan empat roda, dengan kelajuan dan kebolehan mobiliti dua roda, mereka telah wujud dalam pelbagai bentuk selama beberapa dekad. Ada yang mempunyai dua roda di bahagian belakang, ada yang mempunyai dua roda di bahagian depan, dan jika anda mengambil kira motosikal dengan pengangkut sisi seperti Ural, yang mempunyai roda yang dikuasakan melalui gandar, variasinya menjadi lebih banyak lagi.
Dalam dekad yang lebih baru-baru ini, trikes mula hilang fungsi sebagai kenderaan pengangkutan tetapi mempunyai pengikut di kalangan pelumba, terutama mereka yang mempunyai masalah mobiliti yang menghalang mereka daripada menunggang motosikal tradisional. Pada masa lalu, kebanyakannya merupakan ubah suai kenderaan, tetapi kini Harley-Davidson menawarkan trike Freewheeler sebagai model OEM.
Can-Am Spyder yang ganjil selalu menjadi semacam "adik tiri yang pelik" di kalangan pemilik motosikal tradisional, tetapi itu tidak menghalangnya daripada mencatat jualan tinggi kurang dari satu dekad.
Polaris Slingshot, yang meregangkan definisi "motosikal" telah mengalami masalah pendaftaran di banyak negara.
Piaggo MP3 merupakan jenis sendeng yang pertama melengkapkan tiga roda. Ia bersahaja dan luar biasa, tetapi itu tidak menghalangnya daripada menjadi kejayaan jualan dan mencuri perhatian jenama-jenama besar.
Yamaha Niken, motosikal roda tiga menyendeng yang dibina berasaskan Yamaha MT-09 yang dijual meluas secara global, merupakan sensasi seluruh dunia berikutan pengumumannya pada lewat 2017.
Kawasaki J, konsep radikal yang mencondongkan tiga roda dengan kuasa elektrik dan casis dengan ergonomik berubah agar sesuai dengan mod menunggang.