BMW Group AG telah melantik Hans de Visser selaku
Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif BMW Group Malaysia yang baharu,
berkuat kuasa pada 1 Mei 2021.
De Visser akan mengambil alih peranan dan tanggungjawab
daripada Pengarah Urusan semasa, Harald Hoelzl yang akan memangku jawatan
baharu di BMW Group AG.
De Visser mempunyai pengalaman yang melebihi 29 tahun dalam
pelbagai fungsi di BMW Group, bermula sebagai Pengurus dalam Komunikasi
Pemasaran di BMW Motorrad, Munich. Sebelum jawatan semasanya di BMW Russia
selaku Pengarah Pemasaran, de Visser telah berkhidmat dengan memenuhi
peranan-peranan yang berbeza dalam bidang Jualan dan Pemasaran di pelbagai
pasaran secara global, termasuk Timur Tengah, Eropah Timur-Tengah, Sepanyol dan
ibu pejabat BMW Group di Munich.
Hendrik von Kuenheim, Naib Presiden Kanan Rantau Asia
Pasifik, Eropah Timur, Timur Tengah, dan Afrika menyatakan, “Pengalaman Hans
yang luas dalam bidang pemasaran dan jualan yang melibatkan pelbagai peranan,
serta latar belakang antarabangsanya pasti dapat memberi manfaat yang besar
dalam jawatan beliau yang baharu.”
Harald Hoelzl, Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif
semasa di BMW Group Malaysia akan mengiringi de Visser sepanjang dua bulannya
yang pertama di Malaysia sebelum menggalas peranan baharu untuk BMW Group di
Vienna, Austria.
“Saya juga ingin mengambil peluang untuk mengucapkan ribuan
terima kasih kepada Harald atas sumbangannya di Malaysia. Beliau dan rakan
sepasukan telah menjadikan BMW Nombor Satu dalam segmennya di samping
memperkukuhkan kedudukan syarikat ini di Malaysia,” tambah von Kuenheim.
Sepanjang tempoh beliau di Malaysia, Hoelzl telah menerajui
BMW Group Malaysia sehingga mencapai semula posisi Nombor Satu dengan
penguasaan lebih daripada 52% bahagian pasaran dalam segmen yang didudukinya,
iaitu yang tertinggi bagi pengeluar kenderaan premium ini di seluruh
dunia. BMW Group Malaysia telah mencatat
pencapaian terbaik dalam Net Promoter Scoring (NPS) bagi perihal kepuasan
pelanggan, yang menyaksikan lebih 90% pengguna memberi maklum balas positif
melibatkan pengalaman mereka dengan jenama BMW dan MINI pada tahun 2020 – iaitu
pencapaian kedua terbaik yang digarap dalam jaringan BMW Group.
Hoelzl juga berjaya menerajui BMW Group Malaysia untuk
menjadi pembekal Mobiliti Berelektrik nombor satu serta pemasang automotif
keluaran tempatan nombor satu di Malaysia.