MotoPlex Petaling Jaya diuruskan oleh Goh Brothers Motorcyces Sdn Bhd, yang dilantik oleh Didi Group, pengedar rasmi jenama Piaggio, Vespa, Aprilia dan Moto Guzzi di Malaysia. Reka bentuknya diilhamkan dari ciri estetika Itali, dan mempunyai ruang bilik pameran seluas 285 meter persegi, dan pusat servis seluas 255 meter persegi. Pusat servis ini dilengkapi dengan alat diagnostik yang canggih dan dikendalikan oleh juruteknik dan mekanik motosikal yang terlatih, yang komited untuk menawarkan perkhidmatan pelanggan yang unggul dan akses kepada rangkaian alat ganti berkualiti tinggi.
Motoplex merupakan pusat sehenti paling inovatif untuk industri dua roda dan membolehkan pengimport dan pengedar untuk memanfaatkan potensi jenama dan produk Kumpulan Piaggio di cawangan yang sama. Setiap kedai Motoplex menawaran barisan penuh jenama Piaggio, Vespa, Aprilia dan Moto Guzzi di satu lokasi bagi perkhidmatan servis, aksesori, barang niaga dan hiburan, untuk memberikan pelanggan gambaran global yang menarik dan pengalaman unik dunia kenderaan dua roda .
Pelancaran MotoPlex Petaling Jaya menandakan peristiwa penting dan peristiwa penting bagi Piaggio Group, kerana ia menjadi MotoPlex pertamanya di Malaysia. Naib Presiden Kanan Asia Pasifik, En Simone Niccolai berkata, "Malaysia adalah salah satu negara yang paling meriah di dunia. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pengedar kerana memperkenalkan konsep global MotoPlex ini kepada landskap dinamik Malaysia, yang akan membantu kami untuk mengukuhkan lagi kedudukan kami dan meningkatkan kehadiran kami di Asia. Motoplex ialah rumah jenama bagi jenama ikonik Piaggio. Penawaran kesemuajenama kami di bawah satu bumbung membolehkan kami menawarkan rangkaian yang lebih luas untuk bakal pelanggan yang mencari pengalaman dua roda Itali yang diperkaya dengan disokong oleh gaya, teknologi, prestasi unggul dan warisan yang kaya."
"Kedai MotoPlex memperkenalkan keghairahan bermotosikal Itali di bawah satu bumbung dengan menawarkan gambaran keseluruhan yang menarik tentang keseluruhan Kumpulan Piaggio, mencerminkan visi inovatif Kumpulan dan pengalaman unik," tambah Niccolai.
"Pembukaan MotoPlex Petaling Jaya mencerminkan pengukuhan pesat rangkaian pengedaran Kumpulan. Kami telah melihat kejayaan besar dengan konsep MotoPlex di peringkat global dan kami telah mencari masa yang sesuai untuk memperkenalkan konsep MotoPlex - sehenti pengalaman peruncitan automotif yang menepati citarasa individu yang mempunyai nilai tinggi. Konsep ini akan sangat sesuai untuk pasaran Malaysia dan sejajar dengan rancangan pengembangan global Kumpulan."
Goh bersama Mohamad Azhan dan Niccolai
Pengarah Urusan Kumpulan Didi En Goh Kian Sin pula berkata nahawa pihaknya amat berbesar hati untuk mempamerkan semua jenama premium Piaggio Group, termasuk Vespa, Aprilia dan Moto Guzzi, di bawah satu bumbung di MotoPlex Malaysia. "Bersama-sama dengan budaya antarabangsa di bandar ini, MotoPlex Petaling Jaya membawakan pengalaman bermotosikal yang menarik dan diperkaya, dengan keaslian Itali, melalui jenama legenda yang terkenal dengan gaya, teknologi dan warisan mereka, dan yang telah mengubah konsep mobiliti dan kebebasan individu. Kami komited untuk melayani penunggang dengan penuh semangat dan dedikasi di kedai berkonsep kami yang lengkap dengan kawasan servis yang dikendalikan oleh juruteknik yang berkemahiran tinggi. Kami bukan hanya membina kenderaan. Kami mengubah cara orang bergerak," ujarnya.
Kumpulan Piaggio ditubuhkan pada tahun 1884 dan merupakan pengeluar skuter dan motosikal terbesar di Eropah dan juga terkenal sebagai salah satu peneraju dunia dalam sektornya. Kumpulan juga merupakan pemain antarabangsa utama dalam pasaran kenderaan komersial.
Hari ini Kumpulan Piaggio mempunyai tiga cabang perniagaan dua roda yang berasingan iaitu kenderaan dua roda, skuter dan motosikal yang bermula dari 50cc hingga 1,400cc., dengan jualan 449,700 kenderaan dua roda di seluruh dunia, meningkat 16.9% daripada 384,700 pada tahun 2020, yang menjana jualan bersih sebanyak 1,369 juta Euro. Jenama Kumpulan ini termasuklah Piaggio (dengan model skuter Liberty, Beverly, Medley, MP3), Vespa, Aprilia (yang bersaing dalam kejohanan MotoGP bersama pasukan Aprilia Racing), Moto Guzzi, Gilera dan Derbi.
Pada 2021 Kumpulan Piaggio menjual 86,300 kenderaan komersial ringan dengan jumlah jualan bersih 299.7 juta Euro, meningkat 9.9% daripada 272.8 juta euro pada 31 Disember 2022, termasuklah jualan bahagian robotik oleh Piaggio Fast Forward, pusat penyelidikan mobiliti masa depan milik Piaggio yang bertempat di Boston. Pada Disember 2014, Kumpulan melancarkan program untuk mengukuhkan rangkaian pengedarannya di seluruh dunia dengan pengenalan konsep kedai Motoplex.