Suzuki V-Strom 800DE dan GSX-8S telah julung kali diperkenalkan di pameran EICMA 2022 di Milan, setelah dibangunkan sebagai model kelas 800cc serba baharu dengan casis lincah dan mudah dikendalikan untuk memenuhi citarasa pelbagai jenis penunggang.
Dua elemen penting dalam pembangunan kedua-dua model, merupakan Keseimbangan yang dioptimumkan dan kebolehtunggangan yang merupakan faktor utama yang diperlukan dalam perjalanan harian dan juga dalam perjalanan jarak jauh.
Enjin berkembar selari 776cm3 yang baru dibangunkan disertakan dengan teknologi penampan getaran melalui Suzuki Cross Balancer revolusioner (yang meletakkan dua pengimbangnya pada 90° ke aci engkol), yang digunakan kali pertama seumpamanya pada motosikal pengeluaran. Enjin baharu itu juga direka bentuk dengan aci engkol 270 darjah untuk meningkatkan kebolehkendalian dan juga menghasilkan nota ekzos off-beat yang nyaman.
Suzuki V-Strom 800DEV-Strom 800DE telah dibangunkan sebagai model kembara yang mampu beraksi dalam semua bidang daripada melancong hingga kegunaan ulang-alik harian. Sistem kawalan elektronik S.I.R.S (Suzuki Intelligent Ride System) menyesuaikan cengkaman kuasa para roda dengan pelbagai keadaan tunggangan termasuk mod G (kerikil) dan ditambah dengan ABS boleh-pilih untuk brek belakang bagi membolehkan V-Strom 800DE ini untuk mengawal menunggang jalan berbatu mengikut keutamaan mereka. Suspensi hadapan dan belakang boleh laras, tayar hadapan berdiameter besar 21 inci dan tayar corak separa blok di hadapan dan belakang adalah ciri standard. Selaras dengan siri V-Strom yang lain, penggayaan bentuk badan atau bodywork dibuat lebih tajam dengan penonjolan bahagian warna yang berani di hujung cowling hadapan dan juga di bawah tangki bahanapi. 'Paruh itik' yang tersendiri juga mengingatkan kita kepada abangnya yang ikonik, iaitu DR 800 Big. Impak keseluruhan daripada kawalan elektronik baharu V-Strom 800DE ini ialah perasaan kawalan yang lengkap dan pengendalian yang mudah, walaupun di atas jalan tanah yang kasar dan kawasan berpasir, pada kelajuan rendah atau lebih tinggi. Keseimbangan casis yang sangat baik dan ergonomik yang hebat menjadikan V-Strom sebagai pendamping luar jalan yang mampu dan boleh dipercayai, dan ciri-ciri yang sama membolehkan V-Strom cemerlang di atas asfalt. Reka bentuk enjin baharu adalah licin dan bercirikan, dengan irama luar rentak pada nota ekzos dan ia menyampaikan kuasanya dengan lancar terutamanya dalam julat pertengahan. Suspensi boleh laras dan kelegaan bumi yang besar juga merupakan rahmat untuk penunggang pengembaraan tetapi ketinggian tempat duduk masih boleh diurus untuk pelbagai jenis ketinggian dan berat penunggang. V-Strom 800DE direka bentuk dan direka bentuk dengan keupayaan serba boleh untuk memberikan pengalaman tunggangan terbaik untuk mana-mana penunggang pengembaraan.
Suzuki V-Strom 800DE ini ditawarkan pada harga RM50,800 dan diimpot sepenuhnya.
GSX-8S dibangunkan dengan mengutamakan fleksibiliti sebagai sebuah pejuang jalanan dengan gaya yang tersendiri GSX-8S boleh disesuaikan dengan semua peringkat umur dan tahap kemahiran serta menawarkan prestasi yang boleh dinikmati. GSX-8S didatangkan dengan S.I.R.S termasuklah sistem SDMS (Pemilih Mod Pemacu Suzuki) dengan tiga mod sampaian kuasa berbeza, sistem kawalan cengkaman juga dengan tiga pemilihan mod, dan sistem alihan gear pantas (quick shifter) dua arah yang membolehkan peralihan ke atas dan ke bawah tanpa perlu mengendalikan klac. Lengan ayun aluminium yang ringan menyumbang kepada pengendalian yang lincah. Gaya unik dan moden diserlahkan dalam keindahan fungsinya dan diserlahkan dengan mendedahkan enjin, pelana dan ekzos pendek yang tersendiri. Enjinnya merupakan permata GSX-8S yang sentiasa bersedia dan berkemampuan, lancar dan linear, agar penunggang boleh memilih sama ada untuk menikmati pemandangan atau menikmati selekoh. Kuasa julat rpm pertengahan yang kaya dan tork rpm rendah membolehkan fleksibiliti dalam pilihan gear dan penukar pantas yang sangat baik beroperasi dengan lancar. Pengendalian adalah ringan dan tepat tanpa rasa gementar dan menanamkan keyakinan pada penunggang, walau apa pun tahap kecekapan menunggang beliau. Suzuki telah melengkapkan GSX-8S dengan brek yang sangat berkebolehan, dan suspensi hadapan dan belakang dioptimakan untuk menggunakan sepenuhnya kemampuan GSX-8S. Sistem pengurusan enjin Sii.R.S berteknologi tinggi mengekalkan penunggang dalam kawalan dan tidak menuntut pengalaman menunggang, bagi membolehkan penunggang baharu menerokai kebolehannya sambil turut membenarkan penunggang berpengalaman menunggang dengan selamatan. GSX-8S ialah pelekap yang fleksibel dan boleh disesuaikan serta cemerlang di bandar atau di luar di jalan terbuka.
GSX-8S ini ditawarkan pada harga RM60,800 bagi 50 unit pertama yang diimpot sepenuhnya dari Jepun.
Nantikan laporan tunggang-uji kami untuk maklumat lanjut.
No comments:
Post a Comment